1. COURSE NAME BRAILLE APPLICATION IN THE STUDY OF QURAN AND SUNNAH
2. COURSE CODE QNR3013
3. LECTURER NAME MOHD NUR ADZAM RASDI
4. RATIONALE FOR THIS COURSE PROGRAM This course provides an advantage to FPQS, USIM graduates in the field of education, from time to time from the aspect of acquiring technical and practical skills. It involves introduction to Quran Braille, history of codes creation, methods in reading Quran Braille techniques used to transcribe words in Quran. The main objective of this course is to provide an exposure to students in the historical background of Quran Braille skills required in reading Quran Braille and transciribing words from the Quran. Delivered through a combination of lectures and tutorials, students’ comprehension of the subject is assessed using tests, mid- semester examination, course assignement and final examination
5. SEMESTER & YEAR OFFERED Semester 5/ Year 3
6. NUMBER OF STUDENT LEARNING (SLT)

 

 

Face to Face

K T P L
26 26 3

K=Lecture ; T=Tutorial; P=Practical; L=Others (Exam)

Total Teaching and Learning Independent:

55
7. CREDIT RATING 128/40= 3 (3 kredit); 2+2
8. PRE-CONDITIONS None
9. OBJECTIVES
  1. Menjelaskan kepada para pelajar mengenai metode dan kaedah aplikasi Braille dalam pengajian Quran dan Sunnah.
  2. Menyediakan para pelajar yang berkemahiran untuk mentranskrip teks-teks al-Quran dan Sunnah ke dalam bentuk Braille.
  3. Membudayakan khidmat masyarakat dalam kalangan pelajar.
10. LEARNING OUTCOMES Di akhir kursus para pelajar akan dapat:

  1. Memahami kaedah OKU berinteraksi dengan teks. (LO1-C3)
  2. Mentranskrip teks-teks yang berkaitan dengan pengajian Quran dan Sunnah ke dalam tulisan Braille dengan metode dan kaedah yang betul. (LO2- P4)
  3. Menghasilkan teks al-Quran/Sunnah dalam bentuk Braille sebagai khidmat kepada golongan OKU Penglihatan secara berpasukan.(LO5-A4)
11. PRE-CONDITIONS Pelajar seharusnya dapat membina kefahaman yang baik terhadap perkembangan penulisan bagi golongan OKU Penglihatan terutamanya kaedah Braille serta aspek-aspek yang berkaitan dengannya seterusnya menguasai kemahiran mentranskrip teks-teks al-Quran dan Sunnah ke dalam bentuk Braille dengan menggunakan medium-medium yang sesuai.
12. STRATEGIES TEACHING AND ASSESSMENT Teaching-learning strategies:

  • The course is taught through a combination; lectures, tutorials, individual and group exercises and references to additional sources of authoritative. The ability of students to master the course will be assessed through tests, exams and assignments.

Strategy Rating:

  • Formative
  • summative
13. SYNOPSIS Kursus ini akan memberikan pendedahan tentang metode penggunaan Braille sebagai bahan bacaan utama bagi UKO Penglihatan serta kaedah mengaplikasikannya di dalam bidang yang berkaitan al-Quran dan Sunnah. Para pelajar akan diberi penerangan mengenai sejarah penulisan yang digunakan oleh OKU Penglihatan, pengenalan kepada kod Braille bagi tulisan rumi, jawi/bahasa arab dan al-Quran, kaedah penulisan dan pembacaan dan perkembangan Braille al-Quran di Malaysia. Seterusnya pelajar diterapkan dengan kemahiran menulis dan membaca tulisan Braille sehingga mampu membaca dan mentrakskrip teks-teks yang berkaitan dengan al-Quran dan Sunnah. Kursus ini akan menggunakan kaedah syarahan dalam kuliah, perbincangan dan latihan secara interaktif menerusi tutorial, tugasan secara individu dan berkumpulan serta pembentangan. Para pelajar akan dinilai berdasarkan penglibatan dalam kelas, menerusi perbincangan, tugasan dan pembentangan, juga melalui kuiz, selain dari peperiksaan akhir semester. Di akhir kursus ini para pelajar dapat memahami, menerang serta mengaplikasikan metode penggunaan kod Braille dalam membaca, menulis dan mentranskrip teks-teks terutamanya yang berkaitan dengan pengajian al-Quran dan Sunnah.
14. SUBMISSION FORM Lecture and  tutorial (SCL)
15. METHODS AND TYPE RATING
Penilaian %
· Ujian/ kuiz

· Penyelesaian tugasan/pembentangan

· Peperiksaan Akhir

30

30

40

Jumlah 100
16. TERMS OF COURSE AND EACH TOPIC SLT

 

Topik BERSEMUKA KENDIRI Penilaian berterusan Peperiksaan Akhir JUMLAH SLT
Kuliah Tutorial Praktikal/SCL Tugasan Ulangkaji Persediaan  Penl.
Tactile Writing system 2 2 2 6
Braille System 4 4 2 4 14
 

Quranic Braille History

 

6 6 2 6 20
 

Quranic Braille Code

 

8 8 2 8 26
Using DBT Software & Perkins Brailler 4 4 2 4 14
Tugasan 10 6 16
Pembentangan 2 4 4 10
Ujian/ Kuiz 2 4 6
Peperiksaan Akhir 8 5 3 16
JUMLAH 26 26 16 32 19 4 3 128
17
Bil Topik Intgrasi Naqli dan Aqli E-Learning
M1 M2 M3 E1 E2 E3 E4 E5 E6 E7 E8
1 Tactile Writing system
2 Braille System
3 Quranic Braille History
4 Quranic Braille Code
5 Using DBT Software & Perkins Brailler

 

INTEGRASI NAQLI AND AQLI & E-LEARNING

18 REFERENCES
  1. A.Kamel Mohamed, M.Mustaqim M.Zarif, K.Anuar Mohamad, M.Alwi Yusoff. 2008. Metode Pengajian Braille al-Quran. Laporan Penyelidikan USIM PPPP(H)/2005. Nilai: USIM.
  2. Al-Quran al-Karim bi al-Kitabah al-Arabiyyah al-Nafirah. n.d. KL: PERTIS.
  3. Kementerian Pendidikan Malaysia. 1998. Kod Braille Wasilah Bacaan al-Quran. Kuala Lumpur: DBP.
  4. Perkins School for the Blind. n.d. Instructions for the Perkins Brailler. Massachusetts: Perkins.